Thursday, November 8, 2007

Longi koolist, 1. osa


Longi kool ehitati kunagi 1870-80ndatel talumeeste lastele Karksi mõisast välja, metsa äärde (las longivad!).

Ma ei mäletagi oma esimesest koolipäeva… Mind pandi kooli, kui olin 6aastane, vist kunagi oktoobris, eksperimentaalsesse “null-klassi”, kus peale minu oli veel üks õpilane (Raiko Hain oli vist ta nimi, elas oma vanaema juures Karksis, aga ema-isa elasid tal vist hoopis Tallinnas, hiljem ta koliski ära vanemate juurde). Olime siis kahekesti kaheksa-aastastega samas klassiruumis ja kuulasime, suu ammuli, mida neile õpetati. Vahepeal andis õpetaja meile oma harjutusi, tegime need kiiresti ära ja kuulasime aga edasi, mis suurematega tehti. Niisugune oli mu esimene kooliaasta ;)

See oli imepisike maakool. Tavalises klassis oli näiteks kümme õpilast… rekordnumber läbi aastate oli vist 19, vaat see oli legendaarselt suur klass, nii et pinkidega oli probleeme.

Ja nagu vanades eesti moonakate koolides, oli meil kaks klassitäit õpilasi ühes ruumis: null ja teine, esimene ja kolmas. Kaks klassitäit oli ühe ja sama õpetaja juhendada: kogu kooli peale oli nimelt kaks raudvara-õpetajat, Vaike Pugal ja Helju Mägi. Üks oli ilus ja kuri, teine oli mitte nii ilus ja mitte nii kuri. Tagantjärgi mõeldes olid nad muidugi mõlemad toredad.
--

Üks asi, mis vist neist ühisklassidest verre jäi - oskus keskenduda oma tööle ka siis, kui keegi kõrval kõva häälega seletab. Sest kujutage ette, et teil käib parasjagu matemaatika tund ja peate kiiresti ülesanded ära lahendama, samal ajal loeb teist kahe meetri kaugusel õpetaja näiteks vene keele tükki ette…
---

Ja terve see pisike koolitäis laulis kooris. Oleks huvitav praegu lindistust kuulda, kahtlustan, et see kõlaks päris jubedalt... Akordionirkestris mängisime ka kõik koos, andekamad mängisid viisi ja vähem andekad tausta ehk siis seda “F-F-F-F-F, C-C-C-C-C; C-C-C-C-C; F-F-F (Kusjuures suudan seda praegugi mängida ;)
Eriti tahaks seda orkestri esinemise lindistust kuulda, aga jah, eiteakust (Venemaa arhiivides on üks dokfilm, mis tehti, kui ma käisin 1.-2. klassis, aga kuidas seda otsida, kui ei mäleta ei tegijate nime ega filmi nime… )

7 comments:

helle said...

Epp, ma ei näe siin enam Longi koolimaja pilti. Kus see jäi?

Eile nägin Postimehes Erich Mägi surmakuulutust. Helju Mägi mees?

Mäletan küll neid õpetajaid sealt Longi koolist. Mõlemad olid teenelised õpetajad, mis oli ikka väga suur tunnustus tol ajal.

helle said...

Pilt on tagasi!

ELO said...

Ma sain teises klassis Mägi käest hüppenööriga klassi ees peksa. Lasime Kaisaga pargist koristustöödelt jalga, keegi kaebas meie peale. Järgmine päev Kaisa kooli ei tulnud ja nii tuligi minul üksi vastust anda. Muidu oli tore õpetaja. Eks ma olin ju ise süüdi, tollel ajal karistati nii.

Eppppp said...

Appi, kui jube lugu. Ma ei mäletagi sellist asja..

Erich Mägi oli jah Helju Mägi mees.
Minul Helju Mägiga klappis. Me käisime veel Nuia koolis õppideski tal paar korda kodus külas tunnistusi näitamas (üks põhjus oli see, et ta pakkus meile siis häid mandleid ;).

autor said...

Nuias oli kaks Erich Mägi. Ja tõenäoliselt oli sellenimelisi veel. Helju mees on juba ammu mulla all.
vt. http://www.sakala.ajaleht.ee/240707/esileht/5027701.php

Anonymous said...

Kas see oli vana Postimees?
Mägi Erich (Helju mees) on surnud juba oma 7-8 aastat? Praeguseks surnud ka Helju Mägi

helle said...

See polnud vana Postimees. Kust ma selle vana oleks praegu võtnud!? Ilmselt nimekaim. Seda ikka juhtub!